De Janne Dress, feestjurk nummer 1


Oh, wat was ik blij toen we Marte tussen het breien door konden overtuigen om nog eens een naaipatroon uit te werken! Ze ontwikkelde samen met Leentje een nieuw A-lijnjurkje, de Janne-jurk: eenvoudig van snit, maar zoals steeds weer met een paar prachtige details en veel opties.


Een patroontest is een patroontest, dus ik perste de patroondelen uit het meest feestelijke restje dat ik kon vinden: paarse glamoursweater met een koperen draadje in. De onderkant van de kraag is zelfs in drie delen, maar geen kat die dat ziet. Voor de afwerking van de armsgaten had ik echt niet genoeg stof meer, dus ik gebruikte kant-en-klare koperen biais. Die past perfect bij de glitter uit het stofje en tot nu toe heeft Lene nog niet geklaagd dat die prikt, pfiew!


Een A-lijnkleedje maken voor een smal bonenstaakje is altijd een evenwichtsoefening: er zitten drie maten verschil tussen breedte en lengte bij Lene en daardoor kan zo'n kleedje nogal eens uit verhouding lijken. Ik zie het daarom liever pittig kort, maar ik mocht het jurkje van Lene niet inkorten.


Dit is een projectje zoals ik ze graag heb: niet te veel werk en toch enkele toffe details. De lijnen in het voorpand, de zakjes die daarin verborgen zijn - met zakjes scoor ik altijd bij Lene - en het originele kraagje, dat niet te vast rond de hals zit, maken er een mooi en feestelijk jurkje van. En de stretchstof maakt het dan ook nog eens lekker comfortabel.



Ik kreeg dit patroon van Compagnie M. in ruil voor mijn bijdrage aan de patroontest, maar dat ik erover blog, is mijn eigen keuze ... en wat ik ervan vind natuurlijk ook!

Patroon: Janne Dress - Compagnie M.
Paarse glamoursweater met koperen draadje in: Pauli, hier ook al gebruikt.
Bronzen biais en knopen: Veritas.

7 opmerkingen

  1. Reacties
    1. Oh, ik reageerde onder mijn ander account. Ik ben het hé

      Verwijderen
    2. Haha, wist ik wel hoor. ;-)

      Verwijderen
  2. echt heel mooi, ik vreesde in het begin dat het vooral een kleedje was voor kleine meisjes maar niets is minder waar: ook grote meisjes staan super in dit stijlvolle kleedje. de kleur staat haar trouwens super

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Delphine. En je hebt een punt hoor, ik vrees dat het niet lang meer zal duren dat Lene nog zomaar draagt wat ik naai (mits wat inspraak in de stofkeuze). En A-lijntjes zijn sowieso altijd een risico bij smalle meisjes (daarom heb ik ze graag kort), dus ik vrees dat dat de eerste patronen zullen zijn die ik niet meer hoef boven te halen ...

      Verwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.