Nog een bloesje voor mezelf

Ik heb de laatste maanden een beetje een 'selfish sewing-vibe' (Selfish Sewing Week was nochtans ergens in maart) en ik ben nog steeds op zoek naar het ultieme bloesjespatroon ...

Ik kocht de Knipmode van mei omwille van de 'knock-off' van de Belladone Dress die erin staat, maar de taille en het rokgedeelte daarvan staan me precies niet helemaal aan. Heeft iemand van jullie deze jurk trouwens al gemaakt?

Bij het bladeren kwam ik wel een bloesjespatroon tegen dat me heel erg aansprak, vooral omwille van de plooitjes, dus dat werd mijn volgende test. Ik vond in de stoffenkast weer maar eens een tricotstofje uit de beginperiode en waarvan ik eigenlijk dacht dat het mijn kast nooit meer zou verlaten, tenzij verwerkt als pyjama. ;-)




Nadat meneer lielebeesje bij Hemelvaart een hele dag was gaan fietsen, nam hij de volgende dag de kinderen mee op uitstap en kreeg ik een paar uurtjes me-time cadeau. Meer dan genoeg tijd om dat bloesje in elkaar steken, joepie!




Het is een tof bloesje geworden, ik ben helemaal weg van de plooitjes! Het striklint op de heupen liet ik achterwege, daar ben ik niet zo voor te vinden. Het boordje aan de mouwtjes en aan de hals vind ik ook leuk, al zou ik het halsbiesje volgende keer eerder met een tweelingnaald afwerken, zoals ik deed bij de Harley Top. Maar ... Knipmode-modellen zijn blijkbaar mensen met héél korte bovenlijven! Ik verlengde het patroon al met drie cm en dat was duidelijk nog te weinig. U bent gewaarschuwd.

Qua maat heb ik altijd dezelfde 'problemen': twee maten verschil tussen bovenaan en heupen. Ik nam onderaan mijn heupmaat en bovenaan weer één maat kleiner (i.p.v. twee). Net als bij de Harley Top gaf dat een heupband die goed zit, maar heb ik de zijnaden serieus moeten innemen om het floddergehalte te beperken. Ach, ik denk wel dat ik bij een eventuele volgende versie de juiste pasvorm helemaal kan vinden en dat is het belangrijkste.




En jullie, hebben jullie nog nieuwe bloesjestips?
Deze tip van haar, de Simplicity 2594, heb ik alvast gepind, dankjewel!


Patroon: Top 28, Knipmode nr. 5 - mei 2015.
Tricotstof: multiculturele markt (al ben ik daar niet meer zeker van na zo'n lange tijd; het is in ieder geval weer UWYH).


30 opmerkingen

  1. Ik denk dat ik hetzelfde topje gisteren gespot heb in de Knipmode - vanavond valt mijn frank, dan ging ik het overnemen :). Schoon gerief! Dank je wel voor de tips trouwens - hier ook een lang bovenlijf en -ahum- brede heupen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tips.Ga ik binnenkort ook eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schoon shirtje! Ik maakte de echte Belladone al eens voor mijn moeder, maar de Knipmode-versie nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag me af hoe het nu zit met die Belladone: de één moet er heel veel aan aanpassen en bij de ander zit ie als gegoten ...

      Verwijderen
  4. zelf heb ik nog geen blousjes voor mijzelf gemaakt. Dit is in ieder geval een hele mooie!.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het echt dapper dat je zongedroogde blijft bloesjes proberen! Weerom geslaagd volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh, kan je niet meteen helpen aan nog een bloesjes tip... Wel een hele knappe versie dat je nu gemaakt hebt! Zou inderdaad de volgende keer een 10-tal cm bijtellen, af doen kan je altijd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, maar ik had niet veel overschot, 't was nu al millimeterwerk jammer genoeg ...

      Verwijderen
  7. Als je deze nog een beetje verlengd lijkt hij me echt perfect voor jou.! Staat je nu al heel goed...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! ;-)
      Inderdaad, er moeten echt nog een paar cm bij!

      Verwijderen
  8. Een mooi model! Het Simplicity patroon is inderdaad erg leuk, maar ik vind de Fauve top uit de LMV ook een fijn patroon. Ik blogde hier laatst ook over http://jurkenenshirtjes.blogspot.nl/2015/05/selfish-sewing-part-three-or-one.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb eens gekeken, je weet me wel te overtuigen met jouw versie, klasse!

      Verwijderen
  9. Mooie top!
    De jurk uit Knipmode is geknipt en zit voor een deel in elkaar... Wordt vervolgd hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi volgens mij is de Sutton blouse van true bias wel iets voor jou, zelf wel nog niet gemaakt, maar ziet er heerlijk zomers uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zoek ik eens op, bedankt!

      Verwijderen
    2. Gepind! (Wat de voorkant betreft, weet ik het niet zo goed; de achterkant vind ik heel mooi!)

      Verwijderen
  11. Mijn knip-abonnement verliep net, nu moet ik dus nog naar de winkel voor dit exemplaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees dat je eraan zal zijn voor de moeite, deze ochtend lag de nieuwe knipmode al in de rekken van de boekhandel :-(

      Verwijderen
    2. hier bij de Standaardboekhandel lag al de nieuwe van Juni....

      Verwijderen
    3. Je zal eens langs moeten komen in Kessel-Lo, Eva ... ;-)

      Verwijderen
  12. ik denk dat ik de knipmode ook eens ga halen!!! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje!
      't Zal blijkbaar in de bibliotheek zijn dan, vrees ik ...

      Verwijderen
  13. Ik maakte hem ook, verlengde maar 2 cm en vind hem ook nog te kort (foto's moet ik nog nemen). Maar ik overweeg toch om op korte termijn een 2e te maken, gewoon nog wat langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kijk eens bij Lutterloh, dit is een systeem waar je de patronen die er zijn op je eigen maten kunt maken. Erg leuk en het past altijd prima!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.