dinsdag 30 juni 2015

Wij vliegen uit! - de juffencadeaus

Al dagen zat ik me inspiratieloos af te vragen wat ik in hemelsnaam kon maken om die toffe juffen en meester alweer te bedanken, het einde van het schooljaar kwam intussen genadeloos naderbij. Maar kijk, soms lossen problemen zich vanzelf op!




Er waren namelijk een paar andere ouders die een cadeautje verzonnen voor die fantastische meester Bart, de meester die ervoor zorgde dat Lene 's morgens met plezier naar school danste, dat ze zelfs op zaterdag en zondag naar school wilde, die haar niet alleen leerde lezen, schrijven en rekenen, maar nog zo veel meer! Die elke dag vol enthousiasme voor zijn klasje stond, die alles met een kwinkslag bracht, die hen enorm wist te motiveren ... Het doet wat met een mens, zo'n eerste leerjaar, je krijgt na afloop gewoon een ander kind terug. ;-)




Meester Bart kreeg een reeks biertjes, één voor elk kindje uit zijn klas, telkens met een gepersonaliseerd etiket: een foto en / of tekening van elk kindje.



Bedankt, meester Bart!

En bedankt, Jeroen, Em en Manu, om voor het cadeautje én foto's te zorgen!


Ook voor de juffen van Thias kwam het idee van een andere mama, maar deze keer zorgde ik wel mee voor de uitvoering. Gewapend met twee nestkastjes en wat vingerverf, namen we voor een halfuurtje de klas over. Elk kindje mocht een vingerafdruk op de nestkastjes zetten. Later maakten we daar vogeltjes van. In het nestkastje kwam een leuke verwenbon van Rituals, want dat kunnen de twee juffen die een jaar lang lang met hart en ziel voor hun klasje stonden, die onze kleuters mee hielpen groeien, nu vast wel gebruiken!






Ik vond een leuke en toepasselijke quote die we bovenop de nestkastjes kleefden, met de boodschap: 'Wij vliegen uit! Dankjewel!'. En zo vliegen Thias en zijn klasgenootjes volgend schooljaar naar de derde kleuterklas (ik word toch even nostalgisch als ik bedenk dat we nog maar voor een jaartje een kleuter in huis hebben)!





Bedankt, juf Klaartje en juf Francisca!

En bedankt, Elke, voor het geweldige idee en de gezamenlijke uitvoering!


Natuurlijk verdienen ook de zorgjuf, de turnjuf en de directrice een bedankje. Zij kregen een zakje met goudsbloemzaadjes, een plantensteker met een vogeltje en een kaartje met dezelfde quote.




Zo, er is alweer een jaar 'voorbijgevlogen' (om even in het thema te blijven)! Zelf moet ik nog tot augustus wachten, maar onze kindjes genieten nu al van een welverdiende vakantie!


Ben je benieuwd wat ik vorig jaar maakte voor de juf van Lene? Kijk dan even hier.

maandag 22 juni 2015

En, hoe maak jij je granola?

Granola ... momenteel zéér hot in blogland en ver daarbuiten! Omdat niet iedereen een goodiebag met een pakje granola heeft of een gratis ontbijtpakket met granola mag uittesten, maar vooral omdat ik nogal eens, in real life en via Instagram, de vraag krijg hoe ik 'm maak, deel ik mijn recept graag met jullie (al ben ik niet echt een pionier op dat vlak in blogland)!




Ingrediënten voor één volle bakplaat:
  • 350 g havermout
  • 175 g mix van noten, uiteraard natuur en niet gezouten; bij ons: hazelnoot, amandel, cashew, walnoot, soms ook macadamia, pecan, amazonenoten ... afhankelijk van waar ik ze koop (in de Colruyt, in de Wereldwinkel, op de markt of in de natuurwinkel)
  • 50 g mix van pitten en zaden; bij ons: zonnebloempitten en chiazaadjes
  • 2 à 3 geprakte bananen (dankjewel, Miekemoeche, dat heb ik van bij jou!)
  • een (heel) flinke scheut agavesiroop
Optioneel:
  • bakvaste chocoladedruppels
  • een vijftal gehakte (medjool) dadels

Bereiding:
  • Verwarm de oven voor op 200° C.
  • Prak de bananen in een kom (ik doe dit eerst, zodat ik geen aparte kom moet vuilmaken).
  • Hak de noten. Dat kan met de hand, maar ook in de blender of met het hakmolentje dat bij je mixer zit (van dat laatste ben ik een grote fan).
  • Voeg de havermout, de gehakte noten en de pitten en zaadjes toe aan de geprakte bananen.
  • Voeg een flinke scheut agavesiroop toe (of honing of ahornsiroop of een ander zoetstof naar wens). Het hoeft niet superzoet te zijn, maar ik vergat dit een keer toe te voegen en dat viel toch dik tegen ...
  • Voeg indien gewenst chocoladedruppels en gehakte dadels toe. Ik doe dit enkel als ik ook granolarepen wil maken.
  • Meng alles goed door elkaar, hier moet je je handen vuil maken!
  • Spreid alles uit over een bakplaat. Je kan deze eerst invetten of met bakpapier bedekken, ik gebruik zo'n siliconen bakmatje dat ik gewoon moet afwassen en dan kan hergebruiken.
  • Zet de bakplaat in de oven gedurende 20 à 25 minuten op 200° C. Roer om de vijf minuten alles eens goed om, want je wilt geroosterde granola, geen verbrande, en dat is nu net wat er anders aan de randen gebeurt.
  • Laat afkoelen en bewaar in glazen bokalen.




Wil je granolarepen maken, dan voeg je gehakte dadels toe voor extra kleverigheid en naar believen ook chocoladedruppels. Neem in dat geval een rechthoekige cakevorm, leg er een bakpapiertje in en vul de vorm met het mengsel. Druk dit een beetje aan, maar ook weer niet te hard: het mag achteraf niet uit elkaar vallen, maar het mag ook zeker niet te vast worden.




Ik eet mijn granola 's morgens het liefst met witte yoghurt en vers fruit. Als ik daar geen tijd voor heb, vervang ik het vers fruit al eens door een lepeltje (bosbessen)confituur.

Natuurlijk kan je eindeloos variëren met dit recept. Wat anderen erin doen en ik niet: kokosolie of een andere vetstof (ik verkies geprakte bananen!), allerlei bessen en gedroogd fruit (gojibessen, daar ben ik bijvoorbeeld echt geen fan van) ...






Smakelijk!


Als je weet dat ik zowat 30 jaar lang ontbeten heb met cornflakes en aanverwanten en dat ik tot voor kort absoluut geen fan was van noten of fruit in mijn eten, dan is het een hele prestatie dat ik ergens vorig jaar overstag ging voor 'overnight oats' (recept o.a. bij Verbeelding) en nu het meest geniet van een kommetje yoghurt met granola en fruit als ontbijt. De kinderen zijn er trouwens ook dol op: ze nemen met plezier een granolareep in plaats van een koekje mee naar school en de bokalen zien er al snel zo uit, als die kleine snoepers eraan kunnen:




En jij, heb nog granola- / ontbijttips?


dinsdag 9 juni 2015

Over confituur en vlierbloesemsiroop - editie 2015

Het is weer die heerlijke tijd van het jaar, waarin je op elke hoek van de straat aardbeien kan kopen. Of beter nog: als je ze gewoon in je eigen tuin kan plukken. Daarna volgen de frambozen en nog een hele reeks ander lekker fruit. Dus ook tijd om weer confituur te maken. Gelukkig doet Oma Betty dat nog steeds heel graag en mogen wij daar het ganse jaar van meegenieten.




Het is intussen een jaarlijkse traditie geworden dat ik als - heel kleine - wederdienst voor confituurlabels zorg. En ook dit jaar deel ik ze met plezier met jullie!

Ik herhaal nog eens de praktische gegevens:

Je kan de labels hieronder downloaden en zelf printen. Ze hebben een diameter van zes cm en zijn gemaakt voor de ronde etiketten van DECAdry (OLW - 4791). Ze zijn gewoon in Word gemaakt, dus je kan ze naar hartenlust aanpassen.


Ik ging deze keer voor een heel sobere versie. ;-)




Je mag mijn ontwerpjes zelf gebruiken en aanpassen, maar niet commercieel gebruiken zonder mijn toestemming. Als je erover zou bloggen of ze op een andere manier wereldkundig zou maken, dan is het wel leuk als je naar mijn blog / dit bericht verwijst. Dankjewel!


Veel plezier ermee!




Maar dat is nog niet alles, het is ook weer de tijd van de vlierbloesems! Als je snel bent, kan je er nog gaan plukken om van die overheerlijke vlierbloesemsiroop te maken! Mijn eerdere ervaringen en links naar recepten lees je hier (2014) en hier (2013).




Ik volgde hetzelfde recept als vorig jaar (wat was ik blij dat ik toen al die aanwijzingen genoteerd heb), maar verdubbelde zoals ik me had voorgenomen de hoeveelheid citroen.

De toppers hier in huis zijn: voor de kinderen wat vlierbloesemsiroop, aangelengd met (bruis)water en eventueel een scheutje limoensap en voor de grote mensen een cocktail. Wij drinken het liefst de versie met rum, bruiswater, limoen en munt of citroenmelisse. Sinds kort voegen we daar soms wat diepgevroren frambozen aan toe in plaats van ijsblokjes, een aanrader!


Santé!