Lentefeest Thias #1: de outfit

Midden mei mochten we hier voor de tweede keer een Lentefeest vieren. Daar hoort natuurlijk een zelfgemaakte outfit voor het feestvarkentje bij, maar echt evident vond ik dat deze keer toch niet … Thias is nochtans heel gemakkelijk als het op kleren aankomt: hij draagt zo goed als alles wat ik voor hem koop of naai (wat eerlijk gezegd niet zo vaak is), maar hij heeft wel één voorwaarde: het moet comfortabel zitten. Eigenlijk betekent dat dat hij het ganse jaar door in een short en T-shirt zou lopen, als ik hem niet zou verplichten om in de winter een lange broek te dragen.


Een hemdje was dus al uit den boze. Eigenlijk wou hij een T-shirt, maar ik hield voet bij stuk wat het compromis betreft: een polo. Dat daar een short bij mocht, daar waren we het over eens (wist hij toen veel dat dat geen gewone H&M-short ging worden, maar een deftige korte broek). En aan welke patronen denk je bij ‘polo’ en ‘short’? Zonen09 natuurlijk!


Bij het maken van de Wolf-pyjama afgelopen winter, had ik al geleerd dat de matentabel van Zonen09 en ik geen goede vrienden zijn en dat de patronen eerder klein vallen. Ik bestelde dus meteen de tienerversie van Theo en Cisse.


Van de Theo-polo maakte ik gelukkig eerst een (nog ongeblogde) testversie. Die bleek goed te passen, maar veel te lang te zijn. Bij An van Nononsonsmoms las ik daarna nog dat je de mouwen best kan versmallen voor de poloversie, veel beter! En verder was ik vooral blij dat ik de afwerking van dat 'polostukje' al eens geoefend had voor het echte werk kwam.



Bij de Cisse-short was er geen tijd meer voor een testversie, dus toen ik het patroon had nagemeten, sloeg ik lichtjes in paniek: die versie met valse gulp zou Thias toch nooit over zijn poep omhoog krijgen? Gelukkig zijn er vriendelijke blogvriendin-hulplijnen die je meteen geruststellen: Sarah van Khadetjes verzekerde me dat het goed zou komen met de maat. En zo geschiedde.


Toen ik in het voorjaar het Soccer-stofje van Froy & Dind zag verschijnen, vond ik dat echt wel iets voor Thias (de grootouders hebben een kicktertafel trouwens), maar het vreemde was dat het zo goed als nergens te verkrijgen was. Bleek dat er een drukfout in zat. Gelukkig kon ik toch een stukje te pakken krijgen bij LanaLotta. Koppig als ik ben, combineerde ik het niet met oker (ik kocht er nochtans prachtige gestreepte boordstof in oker bij) of het blauw dat in het stofje zelf zit, maar ging ik voor donkerblauw. Dat is nu eenmaal de kleur die Thias het meest draagt, die hem heel goed staat en die het combineren met een stofje voor de short véél gemakkelijker maakte.


Voor die korte broek vond ik twee stofjes bij The Fabric Sales en liet ik zoon- en manlief kiezen. Ze gingen niet voor mijn voorkeur, maar achteraf bekeken ben ik daar heel blij om. Voor de zakjes sloeg ik de raad van manlief dan weer koppig in de wind: ik ging voor dubbele zakjes met paspel in de muntgroene kleur van de polo. Prachtig, al zeg ik het zelf. ;-) En van die valse omslag onderaan ben ik ook fan!


Moraal van het verhaal? Thias was zotcontent met zijn outfit en heeft geen seconde geklaagd dat het toch een polo was of dat zijn short te stijf of strak was. Dat ik hem bij de fotoshoot in bomen liet kruipen en liet steppen (mijn hart!) met zijn mooie outfit, heeft daar misschien wel iets mee te maken …


Later vertel ik jullie met veel plezier over het feest zelf, onze invulling ervan, de decoratie en de testoutfit, maar eerst nog wat fotospam!




Wat ben ik al groot!
Ik kan al rekenen en lezen
Leer van moeten en mogen
En verder blijf ik lekker dromen
Van verrekijkerogen

Lentefeest Thias - 12 mei 2018




Patroon polo: Theo – Zonen09, met handleiding om er een polo van te maken.
Patroon short: Cisse – Zonen09.
Stof polo: Soccer – Froy & Dind, bij LanaLotta (het stofje werd nog eens bijgedrukt, maar is intussen alweer uitverkocht).
Stof short: The Fabric Sales.

10 opmerkingen

  1. Gewoonweg prachtig !
    Waar zijn die mooie foto's genomen ? Zooo mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! ;-)
      Alle foto's zijn hier in Kessel-Lo gemaakt: Heuvelhofpark, een streetartmuur in de Valvekenstraat en het skatepark bij het Boudewijnstadion.

      Verwijderen
  2. Prachtig zeg: zowel foto's als zijn kledij💕

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Dankje, Eva, ik ook! Maar vooral op de jongen erin natuurlijk. ;-)

      Verwijderen
    2. Er zit een fijn krijtstreepje in de stof, het is zo'n typisch mannenkostuumstofje eigenlijk. Ben er supercontent van: mooi, kwaliteitsvol en zacht vanbinnen!

      Verwijderen
  4. Hallo Els, prachtig gedaan. Pas vandaag gelezen omdat ik info zocht over het Theo hemdje dat ik voor mijn kleinzoon van 2 jaar 1/2 wil maken om het schooljaar mee te starten. Ik maakte het Jared hemdje van LMV, 3 jaar en heb er aan de poep 4 cm extra bijgedaan omdat hij nogal een brede poep heeft en het past als gegotenmaar het heeft geen rugpas waardoor het niet op een echt hemdje lijkt. Nu lees ik dat die Theo hemdjes kleine maten zijn. Zou ik dan beter een 104 maken ipv een 98. een die stolpplooi op de rug maakt dat het hemdje wat breder op de rug. In de polo heb je die niet verwerkt zie ik. Ik zou dat hemdje ook in tricot willen maken omdat dit dan minder stijf is en ik zie dat zo'n polo shirtje wel geslaagd overkomt in tricot. Mijn vraag is dus... als ik tricot gebruik ga ik voor maat 98 of 104. En kan je in tricot ook zo'n mooie kraag maken en heb je de rugpas ook dubbel gemaakt. Ik zou wel voor de standaard maat gaan en niet voor de smal. Alvast bedankt als je mij hieromtrent een antwoordje kan sturen. Groetjes Lieve Debrier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lieve, dankjewel!
      De poloversie is inderdaad zonder stolpplooi op de rug, bij het hemdje in tricot kan je die plooi zeker behouden. De rugpas is ook bij de polo gedubbeld.
      Tip: je moet de mouwen zeker een beetje versmallen bij de tricotversie (in mijn volgende blogpost zie je de testversie en daar had ik dat nog niet gedaan).
      De kraag maken in tricot vind ik iets moeilijker dan in katoen, maar het gaat zeker. Bij de tweede polo ging het bij mij al een pak beter. Tip: gebruik voor het doorstikken geen rekbare steek, maar je gewone rechte steek, met een grotere steeklengte.
      Ik heb al heel wat mooie voorbeelden van het hemdje in tricot zien passeren (o.a. dit: http://lilyenwoody.blogspot.com/2015/03/theo-in-tricot.html), maar je kan het gerust eens Googelen, er zijn er massa's.
      Wat de maat betreft kan ik je moeilijk helpen, ik heb het zelf lastig met de maattabellen van Zonen09. Ik heb een smalle zoon, maar de small-maten zijn echt wel smal. Anderzijds mag het in tricot natuurlijk smaller zijn dan in katoen. Als je twijfelt, zou ik het gewoon rechtstreeks aan Sharon van Zonen09 vragen, met de maten erbij, zij helpt je met alle plezier.
      Veel succes!

      Verwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.