Jeans upcycling (#1): het shortje

Ik ben een jeansbroekenmens. Dat betekent dat ik om de paar maanden met een versleten exemplaar zit, gescheurd door de wrijving tussen de benen - van mijn zadel welteverstaan, want naast een jeansbroekenmens ben ik ook een fietsmens, toch als het op functioneel verplaatsen aankomt. Onlangs gaf ik een zestal van die jeansbroeken weg aan twee jonge kerels die het moedige plan hadden opgevat om er hippe tapijten van te maken, maar ik kon het niet laten om er toch ook een paar bij te houden. Daar moest ik dan wel eens iets mee doen, vond ik. En zo komen we uit bij dochterlief, die zot is van haar ene jeansshortje. En had ik niet pas een patroon overgetekend voor een shortje? Jawel hoor.
Gewapend met twee tornmesjes gingen we samen aan de slag. Heel fijn, dat ze zo gretig meehielp. We tornden de tailleband los, de riemlusjes, de achterzakken, de kruisnaden en de binnenbeennaden. Enkel de voorste zakken en de zijnaden behielden we, want die wilde ik als basis gebruiken.
De Clara is best een ruimvallende short en ik wist al van haar pyjama dat maat 9 jaar zeker zou volstaan voor mijn smalle bijna-12-jarige, ook al had de jeansstof maar een klein beetje stretch. Ik viel dan ook bijna van mijn stoel toen bleek dat ik het patroon maar héél nipt op mijn jeans voor volwassenen gelegd kreeg. Maar soit, het lukte net, dus ik knipte alles uit en dacht de boel eens rap aan elkaar te stikken.
Natuurlijk valt het patroon voor de Clara-short veel ruimer dan voor een gemiddeld jeansshortje, dus nam ik de naden daarna flink in, wel 10 cm in totaal. "En het moet kort zijn, mama!" Dus knipte ik de lengte voor maat 12 jaar er terug helemaal af en ging ik zo kort als kan zonder met de zoom hoger dan het kruis te eindigen. Ik maakte zomen met een valse plooi zoals bij deze Cisse van Zonen09, daar ben ik namelijk grote fan van. De tailleband (of toch een deel ervan) zette ik er tot slot weer aan met een elastiek erin.
Zo, vanaf nu heeft dochterlief niet één, maar twee lievelingsjeansshortjes, waarvan eentje mét originele zijzakken, maar zonder rits en knoop, want dat heeft een tiener niet nodig. En uiteraard hield zij zich tijdens het naaien van het shortje bezig met de rest van de broek, maar dat is voer voor een volgend bericht. ;-)

En jij, doe jij soms aan upclycling of recyKleren?


Stof: een oude jeansbroek.

4 opmerkingen

  1. supertof! En ik ben ook benieuwd naar haar creatie! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Het werd al snel een van haar meest gedragen kledingstukken de voorbije weken. Morgen volgt een berichtje met de andere maaksels. ;-)

      Verwijderen
  2. echt een heel mooie shortje! Ik ben zelf heel grote fan van donkere jeans dus dit shortje is helemaal mijn smaak, al past mijn poep daar wel niet in ;-).

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.