Over een sprinkhaan en een zijderups



Soms denk ik dat costumière had moeten worden. Als in: kostuumontwerpster voor het theater. Zalig vind ik dat! Toen we afgelopen voorjaar startten met de kostuumwerkgroep voor het schoolspektakel ('James en de Reuzenperzik' van Roald Dahl), was ik met veel plezier kandidaat om de uitdaging van enkele kostuums voor de hoofdrollen aan te gaan. Het bandwerk liet ik met veel plezier aan anderen over!



En zo kwam het dat ik het voorbije naaivoorjaar niet alleen spendeerde aan het lentefeest van zoonlief, maar ook aan het in elkaar boksen van een sprinkhaan en een zijderups, twee personages uit 'James en de Reuzenperzik'. Ze raakten nog niet op m'n blog en carnaval leek me daarvoor wel een geschikt moment.



De gouden stippen voegde ik helaas pas na de fotoshoot toe.

Wat is daar dan zo zalig aan, hoor ik je denken? Niet het vele werk, niet de vele tijd en de frustraties natuurlijk ... maar oh-oh, die voldoening en creativiteit! Een kostuum creëren door helemaal van nul te beginnen: een beetje uitvinden in je hoofd, een beetje schetsen op papier, veel twijfelen en overleggen, een stukje uitproberen ... en dit honderd keer herhalen tot er beetje bij beetje een gigantisch insect begint te ontstaan. Ik was er zotcontent van. Onze kinderen ook. De hoofdrolspelers ook. Het publiek ook.




Patronen: zelf uitgevonden.
Materiaal: fleecedekentjes, stofrestjes, oude T-shirts, ijzerdraad, vloerisolatiefolie, een rugzakje uit de Decathlon, goudverf, massa's kussenvulling ...

Het jaar voordien naaide ik trouwens ook kostuums voor de school die hier nog niet verschenen. Toen stond de musical 'Het Oinkbeest' op het programma als integratieproject tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar. Ik naaide elfenhoedjes, gekleurde mutsjes voor de toverpapdans, trollenoren en twee jurken voor de tovervrouwen.




Een slechte foto, maar die zegt nog steeds meer
dan een foto met de kleedjes op de kapstok ...

Heb je zelf zin gekregen om een verkleedkostuum te naaien en zoek je inspiratie? Je vindt al mijn maaksels onder het label verkleden. En doordat ik 'het verkleedgen' heb doorgegeven aan de kinderen, zijn dat er al heel wat intussen!

6 opmerkingen

  1. Schit-te-rend!

    Ik doe het je niet na, maar ik snap wel de voldoening die je krijgt als je van nul tot zoiets komt. Petje af want de kostuums zijn ongelooflijk mooi ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Sarah! Ik heb veel te lang gewacht om erover te bloggen, maar de slechte snel-snelle foto's hielden me tegen (en geen kans meer om er nieuwe te maken uiteraard, de kostuums moesten naar de school) ...

      Verwijderen
  2. Ongelooflijk, echt waar. Hier zou ik dus nooit het geduld voor hebben ;-) Maar wel echt wauw wauw wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Eva! De druk van buitenaf (het is voor de school, het moet af) heeft wel geholpen. ;-)

      Verwijderen
  3. RESPECT! ! WAT EEN CREATIES!! Heel knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.