Over een sweater en een overlock

Veel eerste keren hier: het eerste bericht van 2019, mijn eerste Rocco-sweater en vooral ... mijn eerste naaisel met mijn eigen overlock.


Welgeteld vijf jaar geleden mocht ik op blogdate bij Liesellove, samen met Sarah, An, Regina en Jelle. Heel spannend vond ik dat, maar het werd een plezante dag met supertoffe madammen. Uitgerekend de nacht ervoor besloot Thias om ziek te worden, ocharme, dus ik ben heel blij dat ik er toen geraakt ben. We kregen onder andere de primeur dat zowel Jelle als Lies een stoffenwebshop in de steigers hadden staan. En verder hoor ik mij, tijdens het babbelen over naairuimtes, vooral nog zeggen: "Ik mag van mezelf pas een overlock kopen als ik een eigen naairuimte heb ingericht op zolder."


Ahum, de jaren gingen voorbij. De zolder raakte stilaan opgeruimd, er kwam vorig jaar een nieuw dak, beter geïsoleerd en met meer daglicht ... en nu wacht diezelfde zolder nog op een nieuw laagje verf.


In het begin miste ik het niet, zo'n overlock. Mijn fantastische Bernina-naaimachine heeft namelijk best wel een goede overlocksteek en rekbare steek en ik naaide vooral met niet-rekbare stoffen. Maar stilaan verschoof de focus naar rekbare stoffen, ik denk dat iedereen dat wel herkent de laatste tijd, en dus spookte die overlock-aankoop toch weer wat meer door mijn gedachten. Tot ik mezelf een megakerstcadeau gaf. ;-)


Deze Rocco is het eerste wat ik ermee gemaakt heb. Een sweater met een buidelzak, volgens een kwaliteitsvol patroon (zoals we dat gewoon zijn van Zonen09), meer valt daar eigenlijk niet over te vertellen. Ik laat me intussen niet meer vangen door de kleine Zonen09-maten en ging meteen voor een 152 standaard (weliswaar onderaan 4 cm ingekort), ook al heb ik een smalle, grote en langarmige achtjarige in huis. Past perfect, zou ik zo zeggen.


Oh ja, wil je weten welke overlock het werd? Een Bernina L450. En hoe het staat met de naairuimte op zolder? Wel, euh ... ik heb een tafel, stoel en kast gekocht en die zitten nog netjes in de verpakking. Intussen is de kans groter dat ofwel wij ofwel zoonlief de zolder binnenkort zullen gebruiken als slaapkamer en dat ik Thias' kleine slaapkamertje dan mag inpalmen. Binnenkort, ja. Of zeker ooit.


Patroon: Rocco-sweater, Zonen09.
Stof: warme sweaterstof van Megan Blue Fabrics, gekocht bij Infinity Stoffen.

8 opmerkingen

  1. heel mooie Rocco, ik kocht het patroon ook op nieuwjaar dus die wordt hier zeker ook gemaakt. Ik duim voor een mooie naairuimte, gelijk waar je die wilt inrichten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat hem prima, die Rocco (lol, hoewel ik die precies voor een 146 zou gaan, maar dat is smaken en goestingen, zo kan 'm natuurlijk langer mee)!
    En proficiat met die investering, da's geen cadeau, da's een investering aangezien je die enkel gebruikt om kleding te maken die je enkel in de winkel zou kopen ;). Ik kocht die denk ik een maand na mijn naaimachine en zou die echt niet kunnen missen. Ook al naai ik graag met niet rekbare stoffen en heeft mijn machine een overlocksteek, dat is toch niet hetzelfde.
    En hup. Maak eens die naaikamer in orde. Dan spreken we nog eens af om samen te naaien ;). Haja, in uw naaikamer hé - of in mijne keuken, als dat tegen 2020 nog niet in orde is #schaterlach

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had de 152 op een goed passende sweater gelegd en dat kwam perfect overeen, maar je hebt gelijk, hij lijkt groot te vallen. Ik denk dat het ook wel aan het stofje ligt: dat valt niet zo soepel als je van een sweater zou verwachten.
      Oh, ik wil sowieso graag eens samen naaien hoor, ik kom er met plezier helemaal voor naar u! Ik gok op 2023 voor de naairuimte hier, maar wij hebben ook wel een grote keukentafel. ;-)

      Verwijderen
  3. Heel goeie keuze van overlock ! Ik heb mijn D800 een jaar geleden ingeruild voor de L450 en nog geen moment spijt van gehad !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooie Rocco, die valt hier ook altijd in de smaak! En proficiat met de overlock!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.