10 tips voor een citytrip naar Rotterdam

Begin september, hoog tijd om het zomerse stof van mijn blog te blazen. Een terugblik op de vakantie ligt dan erg voor de hand, niet? (En heel misschien heb ik ook nog geen enkele foto gemaakt van al mijn zomernaaisels, ahum ...)

Het is al een eeuwigheid geleden dat manlief en ik meer dan een dag en een nacht zonder kinderen én zonder verplichtingen waren. Begin augustus waren Lene en Thias voor het eerst in dezelfde periode op kamp en hadden wij verlof: een week met eindeloze mogelijkheden dus!

Wij zijn nogal late boekers (geen citytrip New York voor ons dus) en hittegolfgewijs besloten we dan ook snel dat we niet naar het zuiden zouden trekken. Uiteindelijk bleven we lekker dichtbij en kozen we voor een paar dagen Rotterdam.


Onze tips voor een citytrip naar Rotterdam:

1. Ga met de trein

Ik geef het toe, we hebben erover getwijfeld, maar uiteindelijk kozen we voor het openbaar vervoer: een relaxte rit naar daar en geen stress om in de stad rond te rijden en te parkeren. Het Centraal Station is trouwens best wel goed gelegen en het gebouw zelf, nieuw sinds 2014, is echt de moeite.

EDIT voor nog een extra tip: koop je treintickets online, want aan het loket rekent de NMBS je 5 euro administratiekosten aan!

Niet het station zelf, maar wel in de buurt ervan ...

2. Logeer in het Citizen M hotel

Ik had er al vaak over horen stoefen, maar was nog niet echt overtuigd. Bovendien zijn deze hotels in sommige steden best wel prijzig, maar in Rotterdam valt de prijs heel goed mee. Het hotel is dan ook nog eens perfect gelegen om alle wijken van de stad te bezoeken. En ik begrijp nu ook waarom het zo populair is: een moderne kamer, met een kingsize bed, een geweldig uitzicht en verder geen poespas. Zalig! Oh ja, het ontbijt is ook dik in orde.

3. Wandel veel rond

De beste manier om een stad te verkennen, is rondwandelen. Met kinderen is dat niet altijd evident, maar met z'n tweetjes leggen wij vele kilometers af. Je hoeft niet altijd veel attracties en musea te bezoeken als je een stad bezoekt, wij genieten liever van veel te zien en ondergedompeld te worden in het leven op straat, van relaxen op een bankje aan het water of in het park, van rondstruinen door verborgen plekjes ...


4. Gebruik de Time to Momo reisgids

Iedereen kent ze intussen wel, de reisgidsjes van Time to Momo, vroeger de 100%. Niet alleen bevatten ze een massa toffe adresjes om te shoppen, leuke dingen te bezoeken, te eten en drinken, wij kopen ze vooral voor de wandelingen. Per wijk heb je een uitgestippelde tocht, perfect om tip 3 in de praktijk te brengen. Maar eens een geograaf, altijd een geograaf: wij doen ons eigen ding met die routes. ;-)

Citizen M heeft trouwens ook een toffe stadsgids in pocketformaat.

5. Breng een bezoekje aan de Markthal

Op nog geen 100 meter van het Citizen M hotel, kom je in de Markthal. Ok, het is er druk en erg toeristisch, maar eerlijk waar, ik wou er zowat alles proeven. Het toffe is dat iedereen kan kiezen waar hij/zij zin in heeft en dan ga je dat gewoon buiten in het zonnetje opeten. En het moet gezegd: het plafond is prachtig.

Ben je de Markthal beu? Geen nood, zowat op elke hoek van de straat dacht ik: oh, hier zou ik ook wel willen eten, dat ziet er wel een tof plekje uit!

6. Ga rondstruinen door de straten en leuke winkeltjes

Rotterdam stikt van de leuke adresjes om te shoppen ... of om gewoon je ogen de kost te geven. Alleen is manlief daar niet zo'n fan van, dus verwijs ik qua tips naar de Time to Momo, al heb je die eigenlijk niet eens nodig hiervoor, je komt echt overal leuke adresjes tegen!

7. Drink een cocktail bij Vessel 11

Soms hanteren we de omgekeerde volgorde: dan belanden we op goed geluk op een toffe plek en dan blijkt achteraf dat die in de Time tot Momo staat. Zo ging het ook met V11 oftewel Vessel 11, een felrood lichtschip in de Wijnhaven. Wij hadden al gegeten die avond, dus dronken we enkel een cocktail - en ging ik uiteindelijk ook overstag voor een overheerlijk dessertje -, maar je kan er ook terecht om te eten of voor een afternoon tea.


8. Ga op zoek naar street art

Op de West-Kruiskade en in de zijstraatjes vind je echt mooie street art, al waren we nu ook weer niet echt overdonderd, voor een buurt die daar zogezegd bekend om staat. Het goede nieuws is dat komend weekend Pow Wow Rotterdam plaatsvindt en dat er in de aanloop daarvan heel wat nieuwe steet art verschijnt, onder andere de insecten van onze eigen Pol Cosmo, de dieren van Dzia en de vuilnismannen van Jaune. Er zal heel wat moois te spotten zijn in het Rotterdamse straatbeeld (vooral rond De Keilewerf, maar ook bv. in enkele metrostations)!


9. Ga lunchen bij de Fenix Food Factory

Ook ten zuiden van de Maas kan je prachtig wandelen, cruises spotten, van het zicht op de Erasmusbrug genieten ... en al zit je soms tussen hoge kantoorgebouwen, je hebt er ook pareltjes als de Fenix Food Factory. Het gebeurt niet vaak dat manlief en ik iets gemeenschappelijks op ons 'te bezoeken-lijstje' hebben staan, maar nu was dat wel het geval. In de industriële loods vind je een geweldige foodmarkt vol met lokaal lekkers. Binnen is het heel gezellig, maar buiten eten met zicht op het water is helemaal de max. Al moet ik toegeven dat ik het alom geprezen Hotel New York aan de overkant toch wat overroepen vind.




10. Combineer je citytrip met een bezoekje aan Dordrecht en Villa Augustus

Villa Augustus, al vaak bejubeld op sociale media (ik denk dat ik er het eerst over las bij Mme Zsazsa), ik wilde er lang eens naartoe. Dordrecht ligt op een boogscheut van Rotterdam en met de trein ben je er in minder dan een kwartier. Je moet er zelfs niet voor teruggaan naar Rotterdam Centraal Station, want het Citizen M hotel ligt vlakbij Rotterdam Blaak en dat ligt dan weer op de lijn naar Dordrecht. Wat we van Villa augustus vonden, vertel ik je wel eens in een volgend bericht ...

En de volgende keer?

Het was jaren geleden dat wij nog in Rotterdam waren, maar een volgende keer zal er hopelijk sneller van komen. Blijkbaar is het met Rotterdam haat of liefde en bij mij is het duidelijk liefde. Ik vind de combinatie van oud en - gedurfd - nieuw heel geslaagd, het is een enorm gezellige, ook hippe en vooral levendige stad. Het mooie weer zal er natuurlijk ook voor iets tussen zitten, maar de straten zijn vol leven, ook 's avonds. In de meeste steden heb je na een paar straten al het gevoel dat je in een buitenwijk bent beland, hier heeft elke buurt wel wat te bieden.

Wij gaan dus zeker nog eens terug en dan huren we fietsen (heel gemakkelijk met de OV-fietsen) om naar de Kralingse Plas te rijden, gaan we ontbijten bij Picknick, lunchen bij Op het Dak en relaxen in het park aan de Euromast, met een koffietje bij Parqiet. Nog meer dan genoeg te ontdekken dus!

En jij, heb jij een tip voor een citytrip dichtbij?

Geen opmerkingen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.