Back to School #1: 'Pass the Madeit Pattern'

Een tijdje geleden kozen Olu en Anna mij uit om het rijtje te sluiten in de serie 'Pass the Madeit Pattern', een Instagram-reeks van Madeit Patterns, die draait om hun Fold-patronencollectie (zoek maar eens op #passthemadeitpattern). Ik moet niet zeggen dat ik een gat in de lucht sprong zeker, wat een eer!





Vandaag is het eindelijk zover en kan ik jullie mijn creatie presenteren. Ik ging uit van de Petal Fold Playsuit, een zomerse, korte jumpsuit voor meisjes.




Zelf hebben Anna en Olu al een patroonvariant ter beschikking gesteld om er een topje en culottes (want klinkt dat toch een pak beter dan de broekrokken die ik vroeger zelf moest dragen!) van te maken, maar ik ging nog een stapje verder met mijn 'pattern hack': ik maakte de culottes in een winterse petrolblauwe velours, helemaal klaar voor het komende najaar, en combineerde deze met een gilet in langharige ecru fleece. Daarvoor bracht ik de sluiting van het topje van achter naar voren. Op vraag van dochterlief kwamen er drie strikjes aan te pas, iets wat ik zelf nooit zou doen, maar ja, 'choose your battles'. Ik liet het middenstuk met plooitjes van het originele topje weg, maar behield de paspeldetails, omdat die zo mooi overeenkomen in onder- en bovenstuk, en ook de originele halslijn. Het lichtgeel van de paspel is misschien niet zo'n voor de hand liggende keuze, maar het steekt heel mooi af tegen het petrolblauwe velours.




De gilet is trouwens volledig omkeerbaar, zoals Lene hieronder toont, al denk ik niet dat ze 'm ooit omgekeerd zal dragen.




Eerlijk gezegd, ik had niet gedacht dat ik ooit een broekrok voor dochterlief zou naaien, maar ik ben supercontent met het resultaat. De stolpplooi vooraan geeft een heel mooi effect (lees: het verlaagt het broekrokgehalte) en ook de manier waarop de tailleband wordt afgewerkt, beviel me wel. De kniekousjes maken het geheel echt af.




En die outfit, tja ... die bedacht ik natuurlijk toen de temperaturen niet echt zomers waren en met het nakende schooljaar in het achterhoofd, dus ik heb Lene wat aangedaan met onze fotoshoot bij 35° C! Volgende keer moet ik de hittegolf mijn naaiwerk wat beter plannen. Al een geluk dat Lene even blij is met haar outfit als ik, die culottes gaan veel gedragen worden! De ganse outfit is trouwens UWYH ('use what you have'), dus meneer lielebeeje is ook weer blij. ;-)




Bij het 'back to school'-thema horen wat mij betreft kaarten, wereldbollen en atlassen. De liefde voor de aardrijkskunde wordt hier met de paplepel ingegeven. ;-)




Dankjewel, Olu en Anna, dat ik deze toffe reeks mocht afsluiten en mijn eigen draai aan jullie patronen mocht geven, jullie hebben me zeker uit mijn comfortzone gehaald! En dankjewel voor jullie geduld!

Thanks, Olu and Anna, for letting me be the final participant of 'Pass the Madeit Pattern' (for now) and for letting me do this pattern hack, you sure got me out of my comfort zone and I'm really pleased with the result! And thank you for your patience!




Helaas sluit ik (voorlopig) het rijtje in deze reeks af, maar de Instagram-account van Madeit Patterns is er sowieso eentje om in het oog te houden (check die Groove Dress!).




Ik kreeg dit patroon van Madeit Patterns voor mijn deelname aan de reeks, maar dat ik erover blog, is mijn eigen keuze ... en wat ik ervan vind natuurlijk ook!


Petrolblauwe velours: The Fabric Sales.
Ecru langharige fleece: dekentje.
Voering gilet: naamloos stofje van bij Pauli.
Grijze kniekousen: Veritas.


11 opmerkingen

  1. Wat een mooie foto's! Net zoals Lene en haar kleedje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En dat eerste moet je wel zeggen eh, als vrouw van een geograaf. ;-)

      Verwijderen
  2. Heel leuk! Ik wil ook nog beginnen aan de broekrok trend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt een aanrader! Zeker deze, omdat die stolpplooi de broek mooi verdoezelt vooraan.

      Verwijderen
  3. Geweldig! Echt een toffe outfit! De petal fold playsuit is mijn allerfavorietste MadeIt-patroon, al vond ik tot nu toe nog geen kandidaatje om hem voor te naaien :-) Het broekrokeffect van de culottes is helemaal mijn ding, en de doorlopende paspel in het giletje ook! Had ik een dochter, ik kocht deze outfit meteen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo lief, Eva!
      En ik moet eerlijk toegeven dat ik eerder het omgekeerde gevoel had: met geen enkel patroon van de Fold Collection was het meteen ware liefde, ook niet met de playsuit (onpraktisch) of de culottes broekrok, bah) en ik snap het nut niet van winterdingen zonder mouwen (heb ik dan ook nog zelf bedacht in dit geval). Maar kijk ... er gebeuren soms rare dingen. Op de culottes ben ik echt verliefd! ;-)

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige outfit, zo'n mooie kleur ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik moet toegeven dat petrolblauw één van mijn favorieten is. ;-)

      Verwijderen
  5. Super originele outfit! De doorlopende paspel in boven en onderstuk maken het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh, ik zie deze creatie NU pas!!!! Zooooo mooi!
    Plaatje is helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.