Wij gingen op berenweekend!

Elk jaar organiseert de ouderraad van Thias' school een kleuterweekend. Hier in huis is het intussen één van de hoogtepunten van het jaar. We logeren met z'n allen in de jeugdherberg van Westerlo, het Boswachtershuis (geweldige speeltuin!) en we doen een groot spel, knutselactiviteiten, grime, een zoektocht in het bos, een quiz ... Volgend jaar is onze laatste keer, snif!

Meneer lielebeesje is voorzitter van de ouderraad én zit in de werkgroep voor dat kleuterweekend. Niet verwonderlijk dus dat ze mij ook voor hun kar hebben gespannen. ;-)

Dit jaar was het thema 'beren'. Het boek 'Wij gaan op berenjacht' (H. Oxenbury / M. Rosen) indachtig, was het bij ons: 'Wij gaan naar het berenfeest'!




Meneer lielebeesje speelde mee in het rode-draad-toneeltje en moest een berenpak hebben. Ná carnaval en ná de winterse onesie-hype welteverstaan. Ik vond in de Zeeman nog een zebra-onesie en nam 'm mee, met het plan die wel even in de wasmachine te verven of te bleken in javel. Hoera voor je eigen wijze (niet: eigenwijze) moeder die je er liefjes op attent maakt dat dat niet gaat met van die synthetische toestanden, voor je de boel vakkundig om zeep helpt!

Gelukkig waren meneer lielebeesje en zijn team heel flexibel met hun scenario: enter de 'zebrabeer'! Dat is een kruising van een zwarte beer en een ijsbeer, mocht u het dier nog niet tegengekomen zijn. Het beest heeft trouwens een fantastisch jongleertalent, dat helaas niet op foto vastgelegd werd. Mijn bescheiden, maar niet onbelangrijke bijdrage bestond erin om het beest van oren te voorzien.




Uiteraard mochten alle kinderen zich ook verkleden voor het berenfeest. Voor Lene hadden we hier nog een koalamuts liggen, Thias werd een ijsbeer met een zelfgemaakte muts.







Het berenoren-maken werd uiteindelijk een rondje bandwerk: die van de zebrabeer, die van de ijsberenmuts, reserve-oren voor als Lene de Koala het te warm zou hebben met haar dikke muts (op speldjes), idem voor Thias de IJsbeer (op een diadeem) en nog een paar bruine berenoren (op een diadeem).







Uiteraard ging de berentrui van Thias ook mee in de koffer!


Bij de zoektocht in het bos moesten er berensporen gevolgd worden. Ik heb het sjabloon niet gemaakt met mijn snijmachine, al had dat wel perfect gekund. ;-) Ik vermeld het gewoon even omdat dat echt een leuke tip is: we gebruikten een spuitbus met krijtverf oftewel krijtspray, dat geeft een mooi effect én is boswachterproof (maar toch even vragen natuurlijk), want het verdwijnt met de regen (en die hadden we genoeg helaas).




Bij elk weekend hoort ook een leuk aandenken. Dit jaar werd dat een stempel. Mijn snijmachine werd wel wat op de proef gesteld, want eigenlijk mag je daar geen knutselrubber mee snijden, maar waar een wil is, is een weg. Ik sneed 50 berenvormpjes uit en een papa met een andere geweldige machine zorgde voor de houten drager. Een geslaagde samenwerking!




Eventueel wijd ik wel eens een apart blogbericht aan het stempels maken. Willen jullie wat meer info?


Wij denken nog even blij terug aan afgelopen weekend, het slechte weer kon ons niet deren, en kijken al uit naar volgend jaar. Welk thema zou het dan zijn?


Zebra-onesie: Zeeman.
Materiaal voor alle oortjes: uit de stoffenkast (restjes gewone en langharige fleece, een wollen stofje, een nep-pelsje ...), speldjes en diademen.
Patroon oortjes: Gleeful Things.
Patroon berenmuts: Fleece Fun.
Knutselrubber: Zeeman.

4 opmerkingen

  1. Amai van een ijverige Els gesproken! Ik vind dat berenpak de max. Denk wel niet dat ik Wouter daarvoor zou inkrijgen 😜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, de weken ervoor zat hij zelfs in die onesie aan de computer te werken 's avonds (kon hij al wat in de sfeer komen). ;-)

      Verwijderen
  2. Amaai, wat een berenvrouw ben jij zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me wel zo tof om op weekend te gaan.

    Tina
    www.driecreatievebijtjes.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.