Washi Tunic




Laten we even teruggaan in de tijd. Toen mijn blog één jaar werd, lanceerde ik een prijsvraag. Ik vond een heel soepel vallend zwart stofje met rode bloemen (de kleuren die we dragen bij de concerten van onze harmonie) en de vraag was wat ik er best mee zou maken.




De winnende suggestie was een Washi Dress, naar het patroon van Made by Rae. Deadline was het eerstvolgende concert. Vele concerten en dus deadlines later is het er nog steeds niet. Wel begon ik afgelopen februari, we waren al meer dan een jaar verder, aan de testversie. In april werd die afgewerkt, in juni gefotografeerd en jawel, deze week werden er ook nog aan-foto's genomen.

Dat het de tuniekversie zou worden, stond van in het begin vast. De hoeveelheid stof liet geen jurk toe en de vrees voor een te hoog zwangerschapsjurk-gehalte was medebepalend. Ik zag het al helemaal voor me: de tuniekversie op een zwarte broek.

Maar eerst de testversie dus. Voor het eerst in mijn leven, maar geen slecht idee. Ik diepte een stofje uit de voorraad met een toffe groene kleur, maar van oh zo verkeerd materiaal. Acht, het is een testversie, hield ik mezelf voor. Ik vond ook prachtige turquoise satijnen paspelband. Een mooie combinatie, vind ik zelf.




De halslijn van dit patroon vind ik echt origineel
en is best wel geslaagd met die satijnen paspelband. 




Aan de achterkant moet er gesmockt worden (een eitje dankzij de uitleg van Rae!).
Dit maakt dat het topje niet spant of trekt,
terwijl het toch geen rekbaar stofje is. Vind ik leuk!

Maar dan de pasvorm, daar zijn die aan-foto's voor nodig eh ...
Wel ja, het is niet ok.




Mijn lange bovenlijf vereist nepen die lager komen ...




... en een topje dat langer valt.
Dat waren dan ook de aanpassingen die ik met mijn mama besprak.




Maar als ik de achterkant zo zie (confronterend!),
dan moet het hele geval gewoon een maat groter, niet?
Of worden de schouders dan te breed?

En is rimpelen vooraan (i.p.v. de plooitjes) niet beter bij een heel soepel vallend stofje
of is dat 'not done' voor volwassen vrouwen?


In ieder geval, we zijn er dus nog niet met die Washi Tunic. Ik vind het patroon zeker te mooi om het op te geven, dus de echte versie komt er nog (ooit), ik ben er alleen nog niet helemaal uit. En de testversie, tja, die is mooi op de kapstok, maar het stofje voelt echt te onaangenaam aan om het ook effectief te dragen ...


Patroon: de Washi Dress van Made by Rae.
Zwart stofje met rode bloemen: Pauli.
Groen stofje: The Fabric Sales.
Turquoise satijnen paspelband (en ook in 't rood voor de definitieve versie): Hexagoon.

5 opmerkingen

  1. Met die aanpassingen komt dat vast helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben vandaag begonnen aan dit patroon, het jurkje in mijn geval want mijn zwangerschapsgehalte is dezer dagen toch zeer hoog :-) ik ben zelf ook bang van de pasvorm dus duim voor mij... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het er eigenlijk wel goed uitzien! Ik zou het alleszins niet kunnen. Ben benieuwd naar de nog betere versie dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar goed dat je een testmodel gemaakt hebt!Je komt er wel uit met de tips die je gaat krijgen hier.Niet van mij want ik ken daar nog te weinig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat ziet er niet zo simpel uit ...; mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.