Fibre Mood-wedstrijd: Make Victoria your own


Die Victoria Top, dat was niet echt iets voor mij, dacht ik: een beetje te romantisch of braaf naar mijn goesting. Maar de uitdaging van Fibre Mood om het patroon te hacken, die wilde ik wel aangaan.



Mijn oorspronkelijke plan was om er eentje in tricot te maken, want ja, ik heb eindelijk een overlock en ik denk niet dat ik het laatste jaar nog drie kledingstukken in een geweven stof heb genaaid. Dus tekende ik het patroon over en hackte hier en daar iets, met een koningsblauw tricot stofje in gedachten: een andere halsuitsnijding, het rugpand op de stofvouw, weg met de mouwsplitten en rimpels in de plaats, mouwboordjes in boordstof, een boord onderaan.


Nu had ik dat stofje beter eerst eens uit de voorraad gehaald, want wat bleek? Het was maar een metertje en vooral … ik zag het niet. Heb jij dat soms? Je begint ergens aan, met een patroon en een stofje in gedachten, en gaandeweg blijkt dat wat je eerst voor ogen had, toch niet echt te ‘kloppen’. Meestal ga ik gewoon door en komt het nog wel goed, maar niet voor een wedstrijd eh …


Dus ging ik terug naar de stoffenkast en zocht eens goed in mijn eindeloze voorraad geweven stoffen (die amper nog slinkt, nu ik vooral met rekbare stoffen werk). Ik vond een bloemenstofje, gekocht in de begintijd van mijn naaihobby, dus al uit de mode geraakt en weer terug in.


Toen ik op zoek ging naar bijpassend biaislint voor de halsafwerking, vond ik een rolletje rekbare, zwarte biais. En die deed me dan weer denken aan een gekocht topje in mijn kast met een striklint en split op de rug. Oh ja, geweldig idee! Ik had nochtans net perfect passende groene boordstof van See You at Six gevonden, maar die verving ik wijselijk door hetzelfde zwart als het biaislint.


Ik was in mijn nopjes met mijn nieuwe plan, al zeg ik het zelf. Het enige wat ik nog aanpaste, was het rugpand terug in twee delen maken in plaats van op de stofvouw en in een V tekenen voor de rugsplit.


En zo werd het ene plan gaandeweg vervangen door een ander plan en ben ik daar heel tevreden mee. Wat vinden jullie ervan?


Patroon: Victoria Top, Fibre Mood – editie 3/2019.
Stof: zwart met kleine bloemetjes, ooit gekocht op de multiculturele markt in Heusden-Zolder.
Boordstof: LanaLotta.
Tricot biais: Veritas.

5 opmerkingen

  1. wauw! Victoria da's ook niets voor mij dacht ik en tijd om mee te hacken had ik niet maar jouw versie wordt wel opgeslagen bij mijn favorieten voor als ik eens tijd heb, want deze is echt top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, zo lief! Het was ook eerst niets voor mij, dat patroon. Wat zo'n wedstrijd al niet kan doen eh ...

      Verwijderen
  2. och, zeg dat is tof gedaan
    niet twijfelen: gewoon aantrekken, je staat er goed mee!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.