Winterhaarbanden (en een andere naaiwerkwijze)

Voor het familiefeest bij kerstavond trekken we namen en maken we geheime verlanglijstjes. Dat komt de meesten wel bekend voor, denk ik. ;-) Manlief trok de naam van een van de schoonzussen en las op haar lijstje: 'een haarband die je oren lekker warm houdt, het mag een kleurrijke zijn'. Hij ging op onderzoek uit in de winkels in Leuven en toonde mij daarna enkele foto's van de verschillende opties. Mijn antwoord: "Mooi, maar dat kan ik ook wel zelf maken hoor!"


Ik dacht natuurlijk aan het patroon voor de winterhaarband van Smospotten en Snoesjes. Ik maakte er meteen drie: twee voor de schoonzus en eentje voor bij de centjes voor het metekindje van meneer lielebeesje. Op de foto's showt Lene er eentje.


Ik maakte de grootste maat en die was zowel voor de schoonzus als voor het nichtje met een grote bos krullen perfect. Voor Lene valt ie een beetje breed, maar wil je je oren goed warm houden, dan heb je dat echt wel nodig (voor mezelf zou ik zelfs nog breder durven te gaan).


Het in elkaar zetten, dat pakte ik ietsje anders aan dan Neeltje. De handleiding van Smospotten en Snoesjes is zo klaar als een klontje, maar ik hou er niet van om lange stukken naar binnen te moeten spelden, dan te strijken en zo te stikken. Daarom zette ik deze drie exemplaren in elkaar zoals bij een cirkelsjaal (zie hier, hier en hier).


Ik leg je even uit hoe ik dat doe:
  1. Leg de twee delen van de haarband met de goede kanten op elkaar en stik beide lange zijden. Laat aan een van de zijden een keergat open.
  2. Keer de haarband met de goede kant naar buiten. Leg hem in een cirkel zoals hij er uiteindelijk uit zal zien, dus met de open uiteinden van de tunnel naar elkaar toe.
  3. Trek de beide korte uiteinden samen door het keergat naar buiten. Let erop dat je ze niet draait.
  4. De korte uiteinden steken nu door het keergat, met de goede kanten op elkaar. Speld en stik vast.
  5. Haal ze terug door het keergat, zodat je haarband in de juiste positie komt.
  6. Je hebt nu twee opties: ofwel naai je het keergat dicht met een onzichtbare laddersteek, ofwel stik je de beide lange zijden smal op de kant door, waarbij het keergat vanzelf gedicht wordt.
  7. Het lusje werk je gewoon af zoals bij Smospotten en Snoesjes.


'Zal ik er voor mezelf ook nog eentje maken?' dacht ik in januari, maar door dat ongewoon warme februariweer heb ik het patroon opgeborgen tot het najaar. En nu verlang ik met die harde maartse wind tóch weer naar warme oortjes op de fiets ...

Patroon: winterhaarband van Smospotten en Snoesjes.
Stof met sterretjes: Mies & Moos sweater, LanaLotta.
Stof met bloesems: Sakura sweater van Baba Babywear, BelleLien.
Gebreide stof: Sweater - wol, donker kiwi, Cas & Nina.
Witte stof achterkant: een restje katoenen teddy van een One to Hug-babyjasje dat de blog (nog) niet haalde, Pauli.

5 opmerkingen

  1. heel mooi! Ik gebruik ook die techniek om het in elkaar te zetten. Het omplooien en spelden vond ik bij dikke stof een beetje lastig vandaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, great minds think alike!
      En het is niet alleen lastig, ik ben er ook te lui voor. ;-)

      Verwijderen
  2. Ik vind dat Lene er ook wel eentje verdient: dat petrol past zo perfect bij haar ogen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Da's waar, ik heb alleen maar aan de cadeautjes en mezelf gedacht. ;-)

      Verwijderen
  3. Ha, ik maakte de mijne ook zo. Vind het ook veel sneller en handiger

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.