Villa Augustus in augustus

Ik zei het vorige week al, wij combineerden laatst onze citytrip naar Rotterdam met een nachtje in Villa Augustus in Dordrecht. Oh-oh-oh, wat hebben we genoten van dit uitstapje, echt een aanrader!


Villa Augustus is een hotel, ingericht in een oude watertoren. Je hebt er kamers in het voormalige waterreservoir en in de lantaarn, maar ook heel toffe tuinkamers die rechtstreeks uitgeven op, hoe-kan-het-ook-anders, de tuinen. De vroegere waterbekkens rond de toren zijn namelijk omgetoverd tot de meest fantastische tuinen.


In de moestuinen vind je groeten, fruit, kruiden, mooie serres en zalig veel bloemen.





Er is ook een klassieke Italiaanse tuin en een bosje met veel bomen, gras en slingerpaadjes en helemaal achteraan heb je een prachtig zicht op het water van het Wantij …



Wij hadden een kamer aan de kant van de moestuin, heel gezellig, met een tafeltje en stoeltjes ervoor. Je stapt dus zo naar buiten om even te genieten van een koffie of thee en een goed boek.



Er is ook een restaurant en een winkel/markt in het vroegere pompgebouw. Dankzij de tuinen is het restaurant grotendeels zelfvoorzienend en kan je veel van dat lekkers ook in de winkel kopen.



Het eten in het restaurant is superlekker en ook het ontbijt is dik in orde, al moet ik zeggen dat mijn maag ’s morgens nog niet klaar is om groenten te eten. ;-)



In de winkel/markt ben je wel even zoet met alle mooie boeken, servies, bloemen, tuingerief … maar ook met al het lekkere brood, de taarten en groenten. In het restaurant en de winkel kan je uiteraard ook terecht als je niet in het hotel logeert.




In het gebouw zijn ook enkele zalen om te vergaderen of te feesten, maar de mooiste zaal is toch de Limonaia, de kas waar de citrusbomen overwinteren (maar een mooie foto daarvan heb ik niet).

Van bovenop de watertoren heb je een prachtig uitzicht over de site.


Tip: wij zagen mensen ’s avonds een duik nemen in het Wantij, maar wij wandelen naar het Wantijbad, een tof openluchtzwembad niet ver van Villa Augustus.


Wat maakt een nachtje in Villa Augustus nu eigenlijk zo speciaal? Het totaalplaatje, denk ik. Maar nog meer de rust die we er vonden. Je hebt er geen dure wellness, maar toch kwam ik zelden zo relaxt terug van een tripje. Door de tuinen wandelen, lekker eten, genieten van het uitzicht en vooral veel lezen op een van de ontelbare rustplekjes rond het hotel, veel meer hebben we niet gedaan. Genieten met een grote G.




Ik wil er gerust nog een keertje teruggaan. Ik vraag me nu al af of ik dan de verleiding van de tuinen lang genoeg ga kunnen weerstaan om toch ook eens het centrum van Dordrecht te bezoeken of een boottochtje te maken naar de Biesbosch

Geen opmerkingen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.