Lentefeest Thias #3: het tafelvoetbal-thema

Bij een Lentefeest hoort niet alleen zelfgemaakte outfit, maar ook een leuke inkleding. Voor het eerst maakte ik echt werk van een thema. Dat thema kwam dan ook nog eens zomaar uit de lucht gevallen bij de keuze van het stofje voor Thias' outfit: kickeren (oftewel tafelvoetbal)! En net als An van Nononsonsmoms slaagde ik erin om dit heel budgetvriendelijk uit te voeren. Ik vertel je graag hoe ...

Foto: Johan Brouwers

Eerst zocht ik online naar leuke tekeningen van kickermannetjes om van te vertrekken voor de decoratie, maar dat bleek niet gemakkelijk te zijn. Dus tekende ik ze zelf. Daarvoor maakte ik nog eens dankbaar gebruik van de Inkscape-initiatie die je krijgt als je de cursus 'Ontwerp je Eigen Merk' volgt bij Tuttefrut (alias Kathleen Verhetsel van de blog Verbeelding).


Eens ik tevreden was over mijn ene kickertafelmannetje, was het een fluitje van een cent, die decoratie ...

Menu

Ik vermenigvuldigde de mannetjes en kleurde ze in voor een afbeelding op de voorkant van het menu. "In 't echt staan er nooit twee mannetjes met verschillende kleuren naast elkaar," merkte meneer lielebeesje op. Weet ik wel hoor, decoratieve vrijheid noem ik dat!


Slingers

Ik sneed met mijn Silhouette Cameo een heleboel papieren mannetjes uit in blauw en rood en naaide ze vast op een lint. "Netjes volgens de juiste opstelling van een kickertafel: 1 - 2 - 3 - 5 - 5 - 3 - 2 - 1 en met de juiste afwisseling van kleuren," stelde meneer lielebeesje tot grote tevredenheid vast. Meters en meters van die slinger sierden op de grote dag de tent. Nu hangen ze in Thias' kamer, een toffe herinnering aan de grote dag.



We vulden de versiering in de tent aan met honeycombs die ik ooit kocht bij Studio Lala en in de Hema.


Raamtekening

Ik vergrootte ook een reeks mannetjes in zwart-wit als basis voor een raamtekening. Op het andere raam kwam een banner van Raamtekening.nl (ja hoor, dat is mijn creatie die je ziet op de foto in de webshop; hier vertelde er ook al over). Ik blijf het een heel toffe manier vinden om mensen welkom te heten of een boodschap te brengen (de afgelopen weken stond er natuurlijk een mooie supporterstekening voor de Belgen op het WK Voetbal). Mensen merken er vaak iets leuks over op.


De tafel

Het moeilijkste deel van de versiering was de zoektocht naar echte, houten kickermannetjes voor op de tafel. Bijna nergens te vinden blijkbaar en indien wel, dan waren ze van plastic en spuuglelijk óf ongelofelijk duur (de echte Jupiter-mannetjes). Uiteindelijk vond ik betaalbare mannetjes in een webshop, maar tot mijn grote frustratie werden die te laat opgestuurd en kwamen ze dus pas de week na het feest aan. Gelukkig bestaan er fantastische initiatieven zoals weggeefgroepen op Facebook. Ik deed een oproepje en kreeg reactie van een lieve mevrouw hier in Kessel-Lo die van plan was de oude kickertafel van haar kinderen te ontmantelen. Het waren niet de ideale, houten mannetjes die ik voor ogen had, maar wat was ik blij hiermee! De blaren om ze van die vervloekte stangen af te schuiven, had ik er graag voor over.



En deze flessenopener mocht ook mee op tafel, ook al werd er geen bier gedronken. ;-)


Bedankkaartjes

Een fotoshoot bij de kicktertafel van de grootouders had gekund, maar ik ben toch blij dat we gewoon hier in de buurt naar buiten trokken!

De meeste foto's zag je al in mijn blogpost over de outfit. We kozen samen de mooiste uit voor een kaartje als herinnering aan het feest. We gingen voor een drieluik waar zo veel mogelijk foto's op pasten, maar waar ook een paar grote foto's op konden én ruimte was voor een persoonlijke boodschap. Meneer lielebeesje en ik maakten zelf een kort tekstje, helemaal op het lijf geschreven van Thias. We bestelden de kaartjes bij Smartphoto.


Ik vond dit echt een superthema om mee aan de slag te gaan. Een gat in de feestdecoratiemarkt, als je 't mij vraagt: een tof thema voor sportieve jongens en meisjes, maar niet de klassieke voetbal ...

Betekenis van een lentefeest

Voor ons gaat een lentefeest over groot worden, over leren dat de wereld groter is dan je buurt en tegelijkertijd dat je je eigen persoonlijkheid en talenten ontwikkelt en een plaatsje hebt in die wereld. Hoe we dat vierden met familie en vrienden, met heel veel mooie woorden en gebaren, vertel ik je graag in een volgende blogpost!

2 opmerkingen

  1. Op zoek naar inspiratie voor mijn dochter's lentefeest kwam ik op jouw blog terecht.
    Ik ben zeer benieuwd naar de volgende blogpost 'Hoe we dat vierden met familie en vrienden, met heel veel mooie woorden en gebaren, vertel ik je graag in een volgende blogpost!' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, die staat nog ergens in mijn concepten. Er is er wel eentje van het feest van mijn dochter: http://lielebeesje.blogspot.com/2017/09/lentefeest-3-inspiratie-voor-mooie.html

      Verwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.