Frederique Dress (& Nightgown) Blogtour - Compagnie M.




Jullie zagen het al: het nieuwste patroon van Compagnie M., de Frederique Dress, is een tof overslagkleedje. Het patroon bevat weer heel wat opties: met linten of knopen, omkeerbaar of niet, verschillende kraag-, mouw- en andere afwerkingsdetails ... Het is een plezant project om mee aan de slag te gaan, iets wat ik weer mocht ervaren in de testersfase.


You probably already saw it: the newest Compagnie M. pattern, the Frederique Dress, is a cute wrap dress. As usual, the pattern comes with many options: straps or buttons, reversible or not, multiple collars, sleeves and other finishing details ... It's a fun project and I was honoured to be part of the testing group once again.






Dochterlief koos voor een stofje met een kleine print, net wat ik niet zag zitten, maar zij is nu eenmaal degene die het kleedje moet / mag dragen, dus ... Ik wilde het geheel dan wel breken met een kraagje en mouwboorden in een contrasterende, effen kleur. Rood of wit, dacht ik. De meningen op sociale-media-hulplijnen waren verdeeld, mint kwam ook nog bij de opties. Maar daar waar ik zelf voor donkermint wilde gaan, koos Lene resoluut voor rood.

My daughter chose a fabric with a small print, just the thing I wanted to avoid, but since she's the one who has to wear the dress, I agreed ... I wanted to add some contrast by using a different fabric for the collar and sleeve cuffs. Red and white were the options. I asked for help on social media, but the result was inconclusive, I even ended up with another option: dark mint (the option I liked the most, by the way), but my daughter chose red.






Het werd de knopenversie, met ronde kraag en ronde boorden aan de korte (maar toch eerder driekwart) mouwen. Ik gokte op een 7 jaar (hoewel ze nog in de 6 jaar zou passen) en verlengde tot 9 jaar. Het jurkje zit ruim, maar is niet te groot. Tip: als je zowel bovenstuk als rokgedeelte verlengt (en de mouwen uiteraard), hou er dan rekening mee dat de vorm van het beleg mee moet wijzigen. Enkel het rokgedeelte verlengen is iets eenvoudiger.

I went for the button-up version, with a rounded collar, rounded sleeve cuffs and short sleeves (which are actually quite long). I drew a size 7y although she would still fit into a size 6y, and lengthened it to a size 9y. The result is a quite loose fit, but it's definitely not too big.






Toen ik zag dat veel testers meteen ook een tweede (of derde, vierde ...) versie maakten, begon het bij mij ook te kriebelen. Ik nam Lene mee naar de kast met mijn stoffenvoorraad en wat haalde ze eruit? Juist ja, het enige flanellen stofje uit de-stock-die-ik-van-m'n-leven-niet-op-krijg. "Lene, dat is voor een pyjama." "Maak dan maar een nachtkleedje!" Hmm, geen slecht idee eigenlijk: met die knoopjes, kraag en paspel heeft het zo wel wat flanellen-pyjama-eigenschappen ... Soms heeft mijn dochter briljante ideeën, ik moet het toegeven!

Then I saw a lot of testers making a second, third, fourth ... version, so I went along. I let my daughter choose another fabric and she picked out the only piece of flannel I have in my giant stash. "Lene, that's for making pyjamas!" "Then make me a nightgown!" Hmm, not a bad idea: those buttons, the collar and piping actually remind me of flannel PJ's ... Sometimes my daughter has brilliant ideas, you gotta give it to her!




Ik ging opnieuw voor de knopenversie, maar koos deze keer voor de klassieke kraag met rechte punten en ook voor de rechte mouwboorden en lange mouwen. Ik paste het patroon wel wat aan: het rugpand sneed ik door ter hoogte van de schouderbladen en ik voegde daaronder een stolpplooi toe voor extra bewegingsvrijheid, want zeg nu zelf: zo'n slaapkleedje mag toch niet te strak zitten? Ik voegde paspel toe op plaatsen waar een flanellen pyjama dat ook heeft: aan de kraag, tussen de mouwen en de boordjes, aan de rugpas ...

So I made another button-up version of the dress, but this time I chose the classic collar, straight cuffs and long sleeves. I also made some adjustements to the pattern: I cut the back panel in two at the shoulder blades and added an inverted box pleat at the back to give the dress more ease and make it more comfortable while sleeping. I added piping to all the typical pieces on flannel pyjamas: to the collar, between the sleeves and the cuffs, at the shoulders ...












En Lene, die ging de afgelopen week naar school in haar Frederique-kleedje, kwam thuis en ruilde het in voor haar knuffelzachte Frederique-nachtkleedje. Het mooiste compliment, toch?

Last week, Lene went to school in her Frederique Dress and immediately switched to her Frederique Nightgown as soon as she came home. That's the biggest compliment, right?




Marte, dankjewel dat ik weer deel mocht zijn van het fijne testersgebeuren én voor het creëren van dit toffe patroon!

Marte, thank you for letting me be part of your testing team once again and of course for creating this great pattern!






Momenteel betaal je in de webshop van Compagnie M. geen verzendingskosten bij een bestelling vanaf 30 euro, binnen België én naar de buurlanden. Go, go, go!

At the moment, you don't pay shipping costs on all orders over 30 euros in Compagnie M.'s webshop, for shipping in Belgium and to our neighbouring countries, so hurry up!




Ik kreeg dit patroon van Compagnie M. in ruil voor mijn bijdrage aan de patroontest, maar dat ik erover blog, is mijn eigen keuze ... en wat ik ervan vind natuurlijk ook!

Compagnie M. gave me this pattern in exchange for my contribution tot the pattern test, but blogging about it is my own choice ... and so is what I think of it!






Patroon / pattern: Frederique Dress - Compagnie M.
Katoentje met print / cotton fabric with print: Notting Hill - Hourglass by Joel Dewberry for Free Spirit.
Rood katoentje / red cotton fabric: Pauli.
Flanellen stof met krabben / flannel fabric with crabs: Beach - Crabs by David Walker Studios for Free Spirit.
Knoopjes en paspel / buttons and piping: Veritas.

24 opmerkingen

  1. Heel erg mooi! Dat slaapkleedje ziet er zoooooo zacht uit. Daar wil ik ook wel in wegdromen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het is ook superzacht, ik vind het zonde om het te wassen!

      Verwijderen
  2. Zo hard fan van het slaapkleedje, echt geweldig! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, ze poseert zo mooi! De jurk staat haar prachtig. En dat slaapkleedje is geweldig. Stijlvol in bed kruipen, heet dat dan 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, qua poseren heeft ze nog eens een efforreke gedaan. ;-)

      Verwijderen
  4. Och vrouw, ziet die foto's af! Zo mooi ♥
    En het kind de klok rond in uw creaties, dat lijkt mij het schoonste compliment dat een mens kan krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeder en dochter beginnen spontaan te stralen van uw mooie woorden!

      Verwijderen
  5. Kei leuk die pyama versie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kei mooi. Kleedje, foto's. Gewoon top!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! Ik vind beide versies super mooi en laat die tweede zeker NIET aan Lisa en Nore zien want anders 'hang ik eraan'. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allez nu, Marte, ideaal om een paar flanellen kringlooppyjama's te upcyclen! En het patroon is een aanrader. ;-)

      Verwijderen
  8. Je twee versies zijn zo verschillend maar allebei prachtig! En zeg maar aan Lene dat ze echt poseertalent heeft ;) Ze doet dat hier super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. En ik zal het zeker zeggen, want het blijft vaak een strijd ...

      Verwijderen
  9. Ze zijn allebei supermooi geworden! En wat een mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mohow zo sjiek 24/24 in eigen creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super mooi en dat slaapkleedje is echt geweldig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Annick, het is echt een hit hier, dat slaapkleedje!

      Verwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.