Birdy Blouse

Mama Saartje maakte een heel eenvoudig, maar tof bloesje, de Birdy, en was zo lief om uit te leggen / tekenen hoe ze dat deed. Het werd meteen gepind, maar in tegenstelling tot de vele pins die ergens tussen de massa op mijn borden verdwijnen, was dit een pin die bleef hangen (o.a. Liesellove maakte intussen ook al enkele prachtexemplaren).




Ik schatte mezelf twee maten groter in dan het oorspronkelijke patroon en volgde de instructies om het uit te tekenen. Ik verbreedde en verlengde het patroon en, last but not least, voegde een watervalhals toe i.p.v. de bedoelde boothals (omdat ik eigenlijk op zoek ben naar een goed patroon voor een bloesje met watervalhals in niet-rekkende stof). Met een soepelvallend teststofje ging ik aan de slag ...




... en nadat ik het had gepast, versmalde ik het terug twee maten (en ik vind het nog een beetje aan de brede kant), verkortte ik het terug tot bijna de oorspronkelijke lengte en moest ik de armsgaten vergroten, want daar had ik een tekenfoutje gemaakt. Conclusie: mama Saartje heeft dat perfect gedaan, de aanpassingen waren eigenlijk niet nodig. En de watervalhals, tot zover mijn eigen inbreng, ... die watervalt niet genoeg. :-(




Maar ik ben heel blij met dit bloesje en ik zie zeker nog wel nieuwe exemplaren volgen!




Dankjewel, mama Saartje!


Stof: multiculturele markt, Heusden-Zolder (één van mijn eerste aankopen een aantal jaren geleden, ik had totaal geen idee van het stoffenaanbod).
Patroon: Mama Saartje.

18 opmerkingen

  1. mooi! en bedankt voor de leuke complimentjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das inderdaad een tof modellek. Staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind dat een heel mooi stofje ! En ik zou ook graag eens iets met een watervalhals maken maar heb nog niet door hoe dat juist moet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zet me gewoon in de rij; staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Staat je idd goed! Watervalhals vind ik een toffe aanpassing, in de breedte mag er mss nog wat af. Benieuwd naar de volgende exemplaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supermooi , ben fan van je hals ! Heb jij een tuto gevolgd om die te maken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik gebruikte een handleiding van op de Berninablog. Ik ga er nog wat mee experimenteren (meer effect geven) en wie weet maak ik dan een tutorial specifiek voor dit bloesje ...

      Verwijderen
  7. Mooi stofje.En een tof bloesje om te dragen,hé!Mijn exemplaar vind je hier:http://ikmaakhetzelfnu.blogspot.be/2014/06/kleine-hulpjes-voor-het-grote-werk.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat ik het nog ergens had gezien. ;-) Mooi hoor!

      Verwijderen
  8. Staat je goed. Ik kreeg de tip dat als je een watervalhals wilt maken, je het voorpand dwars op de stof moet leggen zodat de hals beter valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! En leuk idee met die watervalhals. Ik kijk al uit naar de tutorial ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij won het duoticket voor de Fahion Fair van La Maison Victor :-). Stuur je me je gegevens door op hildeathome@gmail.com? Lieve groetjes en veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooitje deze! Doe je hem eens op een maandag aan? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo, heel mooi shirtje! Hoe heb je dat precies gedaan om die watervalhals te maken. Heb het patroontje al overgenomen maar wat verander ik aan de hals? Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra, ik gebruikte deze handleiding om het shirt aan te passen:http://pin.it/TLIw-S_ (hopelijk werkt de link, anders Google je best op 'watervalhals berninablog'). Die is eigenlijk wel bedoeld voor tricot, je vindt nog veel andere handleidingen online ... Succes!

      Verwijderen

Reacties vind ik leuk, bedankt!

Mogelijk gemaakt door Blogger.